F1: radiklis vltozsok jnnek!
2007.06.28. 15:57
Ngyhengeres, 1,3-as motorok a versenyplyn - a Forma-1 2011-ben?!
A Motorsport Vilgtancs tegnapi lse utn nyilvnossgra hozta a Forma-1 jvjt illet elkpzelseit. A f szempontok a takarkossg s a krnyezetkmls. Kapaszkodjunk, rdekes dolgok kvetkeznek!
A Forma-1-esek motorjait 2011-re egszen kicsikre cskkentenk, az autk a tervek szerint 1,3-1,5-s ngyhengeres erforrsokkal mennnek a plyra. A fordulatszmot azonban nem korltoznk, mint ma, s a turbfeltlts is a lehetsgek kz kerlhet, jra.
A motorbl, s fkpp a fkekbl a lasstsok sorn jelents mennyisg energit nyernnek vissza, amit aztn az autk a gyorstsoknl hasznlhatnnak fel.
Az aerodinamika tern is fordtanak, a mozg alkatrszek szablyosak lehetnek majd, ezzel a lgellenlls mintegy 50 szzalkkal cskkenhet. Cserbe azonban 40 szzalkkal cskkentik a teljestmnyt, hogy a sebessg ne njn az egekig. Az utbbi vekben szinte lehetetlenn vlt elzsek visszahozsra a mostani rtk felre cskkentenk a leszortert, st az elzst automatikusan segt lgterel rendszert is bevezethetnek majd.
Egysges, standardizlt alkatrszek vlthatnk fel a most burjnz, egzotikusabbnl egzotikusabb lgterel elemeket. A padllemez is uniformizlt lehetne.
A versenyen felhasznlhat zemanyag mennyisgt korltoznk, nagyjbl a mai rtk felre - ezzel is a minl nagyobb hatkonysgot sztnzve. Az zemanyagot legalbb rszben bioforrsokbl lltank el, ezzel cskkentve a krosanyag-kibocstst.
Az egyb kltsgek cskkentsre a kvetkez elkpzelsek vannak: az alkatrszek s az sszeszerels egysgestse, az alkatrszek ktelez lettartamnak nvelse, a felhasznlt anyagok szablyozsa, a csapatok ltszmnak s munkaidejnek korltozsa s a klnbz ltestmnyek - pldul a szlcsatornk - mkdtetsnek korltozsa.
|